.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اينترنت ملي يا اينترنت ايراني ؟
دكتر محمود رضا اميني
مدتي است مردان فني الكترونيك و اينترنتي دولت خبر پروژه عظيم اينترنت ملي را اعلام كرده اند و نويد آزادي عمل ومانور بيشتر در فضاي خودي را به مردم نمايانده اند .
حق هم همين است كه اگر بنا باشد زير ساختهاي الكترونيك و ارتباطاتي كشور به گونه اي برنامه ريزي شود كه دولت الكترونيك ، تجارت الكترونيك و دانشگاه الكترونيك و همه فعاليتها منطبق با فرآيند اينترنتي شوند و لازم است كه در اين فضا و ساختار مهم اتفاقي بيفتد تا بتوان براي مقاصد از آنان بهره برداري كرد . اما سوال اين است : در حاليكه بنيانگذاران اينترنت وادامه دهندگان آن عملا ً اين تكنولوژي را براي فرآيند بي مرز تعريف كرده اند و قوانين و قواره اي حقوقي حاكم بر آن مدعي دسترسي به اطلاعات آزاد و پراكنده است و سرعت دسترسي به اطلاعات مزيت اين تكنولوژي است اينترنت ملي چه مفهومي را در بر دارد؟ آيا مسئولين فني مربوطه به دنبال ايجاد يك تكنولوژي محلي هستند كه اگرچنين باشد قاعدتا ً از اطلاعات و دسترسي آزاد به ساير فضاهاي ديگر منع خواهيم شد ؟!
آيا مقصود اين است كه در همان فضاي اينترنت متعارف دنيا با همه دسترسي هاي صاحبان تكنولوژي و امكان نفوذ آنها مي خواهيم اقدامي نمائيم كه دسترسيهاي آنان را كاهش دهيم يا نفوذ و اثربخشي آن را كاهش دهيم كه اين همان موضوع فيلترينگ است كه به صورت نيمه و نه چندان موفق در حال اجرا است آيا مردان فني دولت در امر تكنولوژي اينترنتي مي خواهند اينترانت داخلي ايجاد نمايند و اين محصول اينترانت را فيلتر نمايند واقعيتها خبر ديگري است كه بايد و مي توان به آن توجه كرد .
حقيقت اين است كه امكان محصور كردن و معدود كردن در شراطي كه مي خواهيم زيرساختهاي تجاري علمي را بر آن استوار سازيم امكان پذير نيست .
برخي معتقدند اينترنت همان تفكر جهاني سازي و جهاني شدن را دنبال مي كند و از آن جائيكه host هاي اصلي ارتباطات و Data senter ها در اختيار انحصاري امريكا و اروپا است پس ورود در عرصه اينترنت و مهيا كردن زير ساختها مبتني برآن عملا ً عرصه اطلاعات به سوي مركزيت محور فني يعني همان امريكا و اروپا است قطعا ً پيروان اين انديشه نه با اينترنت ملي موافقت دارند نه با اينترنت جهاني اما صاحب نظران ديگري معتقدند كه اگر حتي بپذيريم از نظر فني كشورهاي خاصي سلطه تكنولوژي براين فناوري دارند ولي به لحاظ ضرورت و امكان بهره برداري مجبور مي باشند تا از قوانين بين المللي و قواره هاي حقوقي دولتها بهره ببرند تا امكان افزايش و توسعه فعاليتها را در شبكه جهاني فراهم آورد . اينان معتقدند اين نوع نگرش الزاماتي را براي قدرتهاي اينترنتي و هم براي مصرف كنندگان وپيوسته كاران دارد كه مي تواند با وجود تهديد هايي فرصتهاي قابل ملاحظه هم باشد به عبارتي مي توان در اين فضاي بزرگ و كاذب كه اكنون بسياري از زير ساختهاي تجاري ، علمي ، فرهنگي ، سياسي دنيا به آن وابسته است فرصت مانور ملتي مقتدر با همه ظرفيتهاي آن را به نام ايران و متكي به زبان پارسي فراهم نمود .
اين نگرش مدعي است كه اكنون كه ما به سوي همگاني شدن مصرف اينترنت با سرعت پيش مي رويم و فازهاي يك و دو و سه مخابراتي كشور عملا ً زير ساختهاي جديدي در فضاي ساختار اداري فرهنگي ، تجاري و حقوقي و بازرگاني ما ايجاد مي كند چه ضرورتي دارد ما از كلمات و آداب و حروف انگليسي استفاده كنيم بلكه مي توانيم مصرف كنندگان بومي و حتي مصرف كنندگان فارسي زبان كه علاوه بر ايران در افغانستان ، تاجيكستان ، و برخي كشورهاي ديگر حضور دارند با زبان و ادبيات فارسي و در حوزه فرهنگ فارسي در گام اول حوزه تعاملات خود را تعريف كند .در اين صورت نه تنها نياز نيست براي ورود به شبكه از واژه و فرهنگ انگليسي استفاده كرد . بلكه مي توان فرهنگ فارسي را در حوزه اقتصاد و بازرگاني و ساير موارد توسعه داد به عبارتي اينترنت ملي يعني اينترنت فارسي با هويت و فرهنگ ايراني .
اگرچه اين چرخه خود نيازمند انجام پروژه هاي مختلف مي باشد اقدامي بسيار قابل تقدير و ضروري بوده و در عين حال مي تواند در گام دوم با گفتگو و رايزني با كشورهاي اسلامي اينترنت اسلامي را شكل داد و در اين حوزه گسترده امكان مانور را براي فرهنگ بازرگاني و اقتصاد ، حقوق ، علم و سياست در راستاي منافع كشورهاي اسلامي بهره جست .

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.12 seconds.